نتایج مطالعات پژوهشگران سوئدی نشان می دهد حملات قلبی در هوای سرد افزایش می یابد

روش سئو: نتایج یك پژوهش جامع نشان داده است كه احتمال بروز حملات قلبی در هوای سرد، بالاتر است.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، برپایه یك مطالعه جدید، آب و هوای سرد و هوای ابری می تواند خطر مبتلا شدن به حملات قلبی در افراد را افزایش دهد.
در این مطالعه جدید، دانشمندان داده های بیشتر از ۲۷۴ هزار بیمار در سراسر كشور سوئد كه بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۳ مشكلات قلبی داشتند را با آب وهوایی كه افراد در آن زندگی می كردند، مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.
این مطالعه نشان داد كه بروز حملات قلبی با كاهش دمای هوا، كاهش فشار هوا، سرعت بالای باد و مدت زمان كوتاه تر شدن نور خورشید، افزایش یافته است. بیشترین علت بروز حملات قلبی با كاهش دمای هوا مرتبط بود.
“دیوید ارلینگ”(David Erlinge) پزشك متخصص قلب و عروق و استاد “دانشگاه لوند”(Lund University) در سوئد و پژوهشگر این مطالعه، اظهار داشت: تابحال این مطالعه، بزرگترین مطالعه رابطه میان بروز حملات قلبی و آب وهوا است. هدف ما از این مطالعه این بود كه افراد با دانستن این اطلاعات، از خودشان محافظت كنند.
روزهایی كه دمای هوا پایین تر و هوا سردتر است، به صورت قابل ملاحظه ای بروز حملات قلبی افزایش می یابد.
ارتباط میان درجه حرارت هوا همینطور در انواع مختلف حمله قلبی همچون شایع ترین آن كه “انسداد سُرخرگ های تاجی”(coronary artery) است هم صدق می كند.
سرخرگ های تاجی یا شرایین اكلیلی، سرخرگ هایی هستند كه خون را به ماهیچه قلب می رسانند.
سرخرگ های تاجی از آئورت بیرون می آیند. آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می باشد كه از بطن چپ، خون را خارج می سازد. شریان های كرونری از ابتدای آئورت نشات می گیرند، ازاین رو نخستین شریان هایی هستند كه خون حاوی اكسیژن زیاد را دریافت می كنند.
ارلینگ در ادامه اضافه كرد: دانشمندان حدس می زنند كه آب و هوای سرد می تواند سبب باریك شدن عروق خونی شود و به قلب فشار زیادی وارد كند. آب و هوای سرد منجر به انقباض عروق خونی در پوست كه برای حفظ انرژی و درجه حرارت بدن است، می گردد. این كار حجم كار قلب را بالا می برد و خطر مبتلا شدن به حمله قلبی را بالا می برد.
نكات دیگری كه وجود دارد تغییر رفتار افراد یا افزایش عفونت های تنفسی مانند آنفلوانزا در فصل زمستان است كه با افزایش خطر مبتلا شدن به حمله قلبی مرتبط می باشد.
ارلینگ اظهار داشت: هوای سرد و ابری همینطور سبب افزایش استرس عاطفی می گردد كه این مورد هم با بروز حمله قلبی مرتبط می باشد.
پژوهشگران طی این مطالعه علاوه بر بررسی ارتباط بین آب وهوای سرد و بروز حمله قلبی، تاثیرات آلودگی هوا بر روی قلب را هم مورد بررسی قرار دادند.
پژوهشگران گفتند: ما اطلاعات مربوط به آلودگی هوا در سه شهر اصلی سوئد را هر روز طی ۱۶ سال مورد بررسی قرار دادیم اما نتایجی در خصوص مرتبط بودن آلودگی هوا با حمله قلبی به دست نیاوردیم.
“كریس گیل”(Chris Gale)، پزشك قلب و عروق و استاد دانشكده پزشكی “دانشگاه لیدز”(University of Leeds) انگلستان، اظهار داشت: در انگلستان سالانه بیشتر از ۱۰۰ هزار فرد در معرض حمله قلبی قرار دارند، ازاین رو حمله قلبی یكی از مهمترین صدمه ها به شمار می آید و دانستن راهی برای پیشگیری از آن بسیار مهم می باشد.
مطالعات پیشین پژوهشگران نشان داده بود كه افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در زمستان افزایش می یابد و الان در این پژوهش هم آنها ارتباط میان بروز حملات قلبی و دمای هوای سرد را نشان دادند.
پژوهشگران این مطالعه در آخر افزودند كه هنوز معلوم نیست كه آیا قرار نگرفتن در معرض هوای سرد و یا پوشیدن لباس گرم می تواند خطر مبتلا شدن به حمله قلبی را كم كند یا خیر و ازاین رو این پژوهش به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
این مطالعه در مجله “Jama Cardiology” منتشر گردید.