در پی اعلام برنامه های اسپیس ایكس روس ها هم برای بردن توریست به مدار ماه دست به كار شدند

روش سئو: یك منبع خبری در شركت روسی صنایع موشكی و فضایی ˮانرگیاˮ آمادگی این شركت برای عرضه خدمات پروازی در مدار ماه را اعلام نمود. به قول وی، انرگیا آماده است در چارچوب یك برنامه سفر به مدار ماه با استفاده از ناو كیهانی سایوز به گردشگران خدمات عرضه نماید.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، او گفت با عنایت به شرایط موجود، بلیط سفر به ماه برای هر توریست كه در سال های قبل ۱۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود به حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت كه البته امری طبیعی است. در گذشته هم شاهد چنین افزایش قیمت در مورد گردشگران بودیم به طور مثال هلن شارمن با ۱۲ میلیون دلار به میر سفر كرد، دنیس تیتو برای پرواز به ایستگاه فضایی بین المللی ۲۰ میلیون دلار پرداخت اما نرخ بلیط سارا برایتمن، خواننده‌ی انگلیسی ۵۲ میلیون دلار تعیین شده بود.
در این سفر یك فضانورد حرفه ای و دو “همسفر” حضور خواهد داشت. در مورد پرواز به مدار ماه باید اظهار داشت كه از فرایند بسیار پیچیده تری نسبت به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده خواهد شد بدین سان كه یك موشك سایوز-۲ برای پرتاب سفینه فضایی سایوز ام.اس از پایگاه بایكونور مورد استفاده قرار خواهد گرفت، سپس یك موشك آنگارا از پایگاه واستوچنی راهی مدار زمین می گردد تا موتور موشكی مورد نیاز رسیدن به مدار ماه و بازگشت به سمت زمین را در مدار به ناو سایوز برساند.
بعد از الحاق این دو قسمت، سایوز به طرف ماه حركت می كند. مسافران ماه، در مداری به ارتفاع چند صد كیلومتر این كره را دور خواهند زد و بعد به طرف زمین بر می گردند. بنا به قول كارشناس انرگیا سفر باید حدود یك هفته طول بكشد.
در سال ۲۰۱۷، ولادیمیر سولنسف سرپرست انرگیا گفته بود كه چند نفر علاقمندی خود برای سفر به ماه و پرداخت ۱۲۰ میلیون دلار را به این شركت اعلام نموده اند و انجام چنین سفری طی سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ به شرط به روز شدن ناو كیهانی سایوز امكان پذیر خواهد بود و حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.
دیمیتری راگوزین رئیس روسكاسموس هم چندی پیش اعلام نمود امكان پرواز به ماه با ناو سایوز، بستگی به توسعه و تكمیل سفینه جدید روسیه فدراتسیا دارد.
شركت آمریكایی اسپیس ایكس چند سال پیش گفته بود كه تا آخر سال ۲۰۱۸ دو توریست را با ناو دراگون به ماه خواهد برد. این شركت اخیرا اعلام نمود كه نخستین مسافر تجاری سیستم حمل و نقل موسوم به موشك بزرگ فالكون (Big Falcon Rocket)، برای سفر به ماه، میلیادر ژاپنی یوساكو مائزاوا(Yusaku Maezawa) خواهد بود. طبق گفته ایلان ماكس مالك شركت اسپیس ایكس، پرواز چهار تا پنج روز طول خواهد كشید. او برای این سفر تاریخی را مشخص نكرده است، اما توریست فضایی خود گفته كه در سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد. اسپیس ایكس مبلغی را كه مائزاوا برای سفر هزینه می كند را افشا نكرده است.