برنامه دانشمندان برای توسعه روبو-زنبورها ارتش ربات ها به كمك زنبورها می آید

روش سئو: دانشمندان می خواهند هرچه سریع تر مجموعه ای از گرده افشان های رباتیك را برای كمك به جمعیت كاهش یافته زنبورها توسعه داده و مورد استفاده قرار دهند.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از اینهبیتت، اغلب محصولات طبیعی جهان كه ما از آنها استفاده می نماییم، همه را به لطف حشراتی مانند زنبورها داریم كه به گرده افشانی گل ها و گیاهان كمك می كنند. اما در سال های اخیر، جمعیت های بزرگی از زنبورها به جهت آنچه كه “اختلال فروپاشی كلونی های زنبورهای عسل”(CCD) نامیده می شود، ناپدید شده و از بین رفته اند.

این فروپاشی ها در سال ۲۰۰۷ به اوج خود رسید و این سال یك سال نگران كننده در فروپاشی كلونی های زنبور عسل بود.

حشره شناسان، خیلی از عوامل همچون توزیع ضعیف مواد مغذی و آفت كش ها را عامل این فروپاشی می دانند.

براساس گزارش سازمان محافظ زنبور عسل آمریكا، زنبورداران این كشور حدود یك سوم كلونی های خویش را از دست داده اند.

همین طور كه جمعیت زنبورها و كلونی ها كاسته می شود، كشاورزان وابسته به این زنبورها با مشكلات اقتصادی مواجه می شوند كه این به نوبه خود، سبب افزایش قیمت مواد غذایی می گردد.

سازندگان روبو-زنبور ظاهر می شوند

محققان در دانشگاه پلی تكنیك تامسك روسیه(Tomsk) برای رسیدگی به این معضل، یك ناوگان از روبو-زنبورها را پیشنهاد كرده اند. آنها قصد دارند این حشرات رباتیك را تا سال ۲۰۱۹ راه اندازی كنند.

به گفته الكسی یاكولف، رئیس دانشكده مهندسی تامسك، این زنبورهای رباتیك تنها جهت استفاده در گلخانه ها مناسب هستند كه زیستگاه طبیعی زنبورها نیست. این روبو-زنبورها حتی در فصل بهار هم كه زنبورها فعالیت نمی كنند، می توانند بدون مشكل كار كنند.

یاكولف اظهار داشت: ما می خواهیم روبو-زنبورها، الگوریتم ها و نرم افزارها را به همراه سیستم های نوری و روش های تشخیص تصویر برای موقعیت دقیق، توسعه دهیم.

وی اضافه كرد: هزینه توسعه نخستین مجموعه از این ربات ها، ۱٫۴ میلیون دلار است.

این زنبورهای مصنوعی برای توت فرنگی و سایر گیاهانی كه در گلخانه ها رشد می كنند، مفید خواهند بود.

گروه دیگری از محققان موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی ژاپن، پهپادهایی ابداع نموده اند كه به گرده افشانی گیاهان كمك می نماید.

ایجیرو میاكو و همكارانش در این موسسه، توانایی زنبورهای عسل را در گرده افشانی شبیه سازی كرده اند و پهپادها درست همانند زنبورها گرده افشانی را انجام می دهند.

این تیم با استفاده از GPS و هوش مصنوعی، در حال خودران كردن پهپادها است تا به درستی روی گل ها فرود بیایند و به آنها صدمه نرسانند.

شكم این روبو-زنبورهای پهپاد شكل با موی اسب آغشته به شكلی ژل پوشش داده شده است كه گرده گل ها به آن می چسبد و به گل آسیبی نمی رساند.

تحقیقات و آزمایشات بیشتری مورد نیاز است

برخی كارشناسان، این تكنیك ها را ناكارآمد توصیف می كنند. بعنوان مثال “سال كانینگهام” از دانشگاه ملی كانبرای استرالیا می گوید كه استفاده از پهپادها برای گرده افشانی صدها هزار هكتار از مزارع، از لحاظ اقتصادی به هیچ وجه به صرفه نیست و امكانپذیر نخواهد بود.

در چنین مقیاس بزرگی، هزینه پهپادها افزایش می یابد. كانینگهام اعتقاد دارد كه بهتر است دانشمندان به جای توسعه ربات ها و پهپادها، تدبیری در مقابل كاهش جمعیت زنبورهای عسل بیاندیشند و هدفشان بهبود مدیریت جمعیت زنبورهای عسل باشد.

اما نباید ناامید شد! محققان دانشگاه هاروارد تحت تاثیر زنبورهای عسل، یك زنبور رباتیك ساخته اند كه یك دهم اندازه پهپادها است و با استفاده از تكنولوژی پیشرفته میكروالكترومكانیكی(MEM) بوجود آمده اند.

این ربات ها دارای حسگرهایی هستند كه نقش چشم های هوش مصنوعی را ایفا می كنند و در واقع، مغز روبوزنبور است.

با این حال، همه این روبو-زنبورهای عسل كه در بالا آمد، در مرحله نمونه اولیه هستند و هنوز برای گرده افشانی در مقیاس بزرگ آماده نیستند.

تحقیقات بیشتری جهت استفاده از زنبورهای رباتیك بعنوان یك جایگزین قابل قبول مورد نیاز است. هرچند كه این ایده، نویدبخش است و می تواند بیشتر توسعه یابد.