امروز ۱۵ مرداد؛ زادروز كاشف پنی سیلین

روش سئو زادروز كاشف پنی سیلین
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، “الكساندر فلمینگ”(Alexander Fleming) در تاریخ ۶ اوت ۱۸۸۱ میلادی در”لاچفیلد” اسكاتلند زاده شد.
در سال ۱۹۰۸، موفق به دریافت مدرك كارشناسی خود در رشته “باكتریولوژی” شد.
سپس بعنوان پزشك نظامی در جنگ جهانی اول زخم های عفونی را مورد مطالعه قرار داد و متوجه شد كه اغلب مواد ضدعفونی كننده خیلی بیش از آنكه میكروب ها را از پای درآورند، سلول های بدن را از بین می برند. بدین سان فلمینگ به لزوم وجود ماده ای كه بتواند بدون صدمه زدن به سلول های سالم، باكتری ها را نابود كند، پی برد.
بعد از جنگ، فلمینگ به بیمارستان “سنت مری” بازگشت و به كار تحقیق خود مشغول شد. در سال ۱۹۲۲ میلادی، ماده ای را كشف كرد كه آن را “لیزوزیم” نامید.

وی در سال ۱۹۲۸ استاد باكتریولوژی دانشگاه “لندن” شد.
فلمینگ در سال ۱۹۲۸ میلادی كشف بزرگ خویش را به انجام رساند. یكی از ظروف حاوی كشت باكتری “استافیلوكوك” در معرض هوا قرار گرفت كه در نتیجه، برخی قسمت های آن از كپك پوشیده شد. فلمینگ متوجه شد در آن قسمت هایی كه كپك نفوذ كرده است، باكتری به كلی از بین رفته است.
ازاین رو به این نتیجه رسید، ماده ای كه كپك تولید می كند پادزهر باكتری “استافیلوكوك” است. وی توانست نشان دهد كه ماده مزبور از رشد خیلی از انواع باكتری های مضر جلوگیری می كند. فلمینگ این ماده را به خاطر عامل تولیدكننده آن”پنی سیلیوم نوتانیوم”، “پنی سیلین” نامید.
حاصل كار وی در سال ۱۹۲۹ میلادی منتشر گردید.
فلمینگ نتوانست این دارو را پالایش كند. ازاین رو به مدت ۱۰ سال بدون استفاده باقی ماند.

سرانجام در اواخر دهه ۱۹۳۰، دو محقق انگلیسی به نام های “هوارد فلوری”(Howard Florey) و “ارنست بوریس چاین”(Ernst Boris Chain) به مقاله فلمینگ برخوردند. این دو محقق تجربه فلمینگ را در دانشگاه “آكسفورد” تكرار كرده و ماده حاصله را روی حیوانات آزمایشگاهی تجربه كردند. در سال ۱۹۴۱ پنی سیلین روی نمونه هایی از بیماران به كار برده شد. این آزمایش ها نشان داد كه داروی جدید به شكلی حیرت انگیز مؤثر و كارا است.
آزمایشگاهی كه فلمینگ در آن به كشف “پنی سیلین” پرداخت، موزه آزمایشگاه فلمینگ نام گرفته است و در بیمارستان “مری” قرار دارد.
وی در سال ۱۹۵۱ هم به مدت ۳ سال، بعنوان رئیس دانشگاه “ادینبرو” انتخاب گردید.
اكتشاف پرارزش فلمینگ با معرفی یك “آنتی بیوتیك” مفید، سبب تغییر در دنیای مدرن داروها شد.
اكتشاف پنی سیلین سبب نجات جان خیلی از مردم جهان شده است.
از جوایز وی می توان به دریافت جایزه “نوبل” در سال ۱۹۴۵ میلادی اشاره نمود.

در سال ۱۹۹۹ میلادی، مجله معتبر “تایم”(Time)، فلمینگ را بعنوان یكی از ۱۰۰ فرد مهم در قرن بیستم نامید.
این محقق برجسته در نهایت در تاریخ ۱۱ مارس ۱۹۵۵ میلادی، در ۷۳ سالگی، بر اثر سكته قلبی از دنیا رفت.