انتقال بزرگترین ابررایانه نظامی دنیا به آزمایشگاه هسته ای

روش سئو: بزرگترین ابررایانه نظامی جهان كه در آمریكا تولید شده، برای مدیریت منابع هسته ای این كشور به كار گرفته خواهد شد.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، اغلب ابررایانه ها روی سرعت پردازش خالص تمركز می كنند. امروزه قدرتمندترین ابررایانه در جهان ۹۰۰۰ پردازنده ۲۲ هسته ای IBM Power9 و بیش از ۲۷ هزار پردازنده گرافیكی NVIDIA Tesla V100 دارد. اما عملیات پردازش، همه چیز نیست.

سال گذشته، شركت Hewlett Packard Enterprise، ابررایانه “ماشین” را معرفی نمود كه نمونه اولیه آن حول محور حافظه سریع تولید شده بود. این به معنای جمع آوری مقدار بسیار زیادی از داده ها برای كارهای محاسباتی با كارایی بالا (HPC) است.

در حال حاضر، شركت سازنده در حال تبدیل این ایده به یك محصول واقعی موسوم به “آسترا”(Astra) است كه بزرگترین ابررایانه جنگ افزاری است كه تابحال تولید شده است و با همكاری وزارت انرژی آمریكا توسعه داده شده است.

این ابررایانه به آزمایشگاه ملی “سندیا”(Sandia) منتقل می گردد تا بعنوان یك پلت فرم تجربی جدید برای تحقیقات هسته ای به كار گرفته شود.

سرعت حافظه این ابررایانه ۳۳ درصد سریع تر از خیلی از پردازنده های دیگر است.

“آسترا” بر روی سیستم آپولوی شركت سازنده تولید شده است و از بیش از ۱۴۵ هزار هسته در ۲۵۹۲ سرور دو هسته ای تشكیل شده است.

پردازنده های ۲۸ هسته ای آن همینطور از هشت كانال حافظه استفاده می نمایند، در حالیكه این رقم در تراشه های دیگر ۶ كانال است.

ادعا می گردد كه این ابررایانه دارای سرعت عملكرد ابری ۲٫۳ پتافلاپ(۱۰ به توان ۱۵) بر ثانیه است كه آن را در بین ۱۰۰ ابررایانه سریع دنیا قرار می دهد.

علاوه بر این، هر یك از پردازنده های سیستم، دسترسی مستقیم به یك حافظه بزرگ را دارند. این یك تفاوت بزرگ از پردازش محوری CPU است كه امروز شاهد آن هستیم، جایی كه هر تراشه به مقادیر كوچك حافظه دسترسی دارد و تبادل اطلاعات بین پردازنده ها را سخت می كند.

این ابررایانه مقرر است بخشی از برنامه پیدا كردن فناوری های جدید برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی مدیریت ذخایر هسته ای آمریكا باشد. به صورت خاص، این آزمایشی خواهد بود تا ببینند كه چنین سیستمی می تواند تمام شبیه سازی های فیزیكی روزانه آزمایشگاه را انجام دهد یا خیر.

“جیمز لاروس” مدیر این پروژه اظهار داشت: با ابداع هر معماری سخت افزاری جدید، چالش ها و شكاف های نرم افزاری هم پا به عرصه می گذارند. ما امیدواریم كه “آسترا” مقیاس درستی برای رسیدگی به این مشكلات داشته باشد و هرگونه مشكل در پشتیبانی از كدهای شبیه سازی را شناسایی كند.

این ابررایانه در این آزمایشگاه تنها آزمایش می گردد و قرار نیست جایگزین سیستم های موجود در “سندیا” شود، اما “لاروس” می گوید احیانا در نهایت به یك سیستم تولید تبدیل خواهد شد.

وی اضافه كرد: هم اكنون، این در درجه اول یك آزمایش است، اما توانایی تغییر دنیای ابررایانه ها را دارد.