امروز ۲۶ خرداد؛ زادروز نخستین زن دانشمندی كه به تنهایی موفق به دریافت نوبل شد

روش سئو زادروز نخستین زن دانشمندی كه به تنهایی موفق به دریافت نوبل شد
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، “باربارا مك كلینتاك”( Barbara McClintock) دانشمند برجسته آمریكایی در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۰۲ در شهر ” هارتفورد” آمریكا به دنیا آمد.
“مك كلینتاك” در سال ۱۹۲۷ دكترای خود در رشته گیاه شناسی از دانشگاه “كرنل” دریافت كرد و كار خویش را بعنوان رهبر توسعه سیتوژنتیك” (علم مطالعه ساختمان كروموزوم ها) ذرت آغاز كرد كه بقیه عمرش را بر پژوهش بر روی آن تمركز كرد.
وی از اواخر دهه ۱۹۲۰، كروموزوم ها و چگونگی تغییر آن هادر طی تكثیر ذرت را موردمطالعه قرار داد.

“مك كلینتاك” تكنیكی برای مشاهده كروموزوم های ذرت تولید كرد و از تجزیه و تحلیل میكروسكوپی برای نشان دادن خیلی از عقاید بنیادی ژنتیك بهره جست. یكی از آن عقاید مفهوم نوتركیبی ژنی بوسیله “كراسینگ اور” در خلال “میوز” بود، مكانیسمی كه بوسیله آن مشخص می گردد كدام كروموزوم ها اطلاعات را مبادله می كنند.
وی بعنوان بهترین ها در زمینه كاری خود شناخته شد و كمك هزینه های معتبری به او پرداخته شد و در سال۱۹۴۴ بعنوان عضو” آكادمی ملی علوم “انتخاب شد.
این دانشمند همینطور نظریه هایی برای توضیح سركوب و بیان اطلاعات ژنتیكی از یك نسل ذرت به دیگری تولید كرد و در سال ۱۹۵۳ به دلیل شك به پژوهش هایش و نتایج آن، انتشار كارهایش را متوقف كرد.
بعدها، پژوهش وسیعی در مورد سیتوژنتیك و گیاه قوم شناسی نژادهای ذرت آمریكای جنوبی انجام داد و در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ پژوهش “مك كلینتوك” به خوبی درك شد، چون كه دانشمندان دیگر مكانیسم های تغییر ژنتیكی و قوانین ژنتیكی را كه وی در دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ در پژوهشش در مورد ذرت نشان داد، تأیید كردند كه در نهایت به خاطر مشاركت در آن زمینه مشهور شد و جوایزی بدست آورد.

او همینطور در سال ۱۹۷۰، نشانه ملی “علوم زیستی” را دریافت كرد و در سال ۱۹۸۳، جایزه نوبل” فیزیولوژی و پزشكی” را به خاطر كشف “سازه جابجاشدنی” به دست آورد.
“مك كلینتاك” نخستین زنی است كه به تنهایی جایزه علمی نوبل را كسب كرده است.
وی سرانجام در تاریخ ۲ سپتامبر ۱۹۹۲ میلادی در سن ۹۰ سالگی درگذشت.