ابداع سامانه ای كه افراد را از روی راه رفتن شناسایی می كند

روش سئو: محققان دانشگاه منچستر و مادرید سیستمی ابداع نموده اند طرز راه رفتن افراد را تحلیل كرده و آنها را از روی همین مشخصه شناسایی می كند.

به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، شاید تاكنون پیش آمده باشد كه بدون نیاز به دیدن چهره یك فرد، وی را از روی نحوه راه رفتنش بشناسید. در واقع راه رفتن هم یك نوع هویت است و هر كس طرز راه رفتن خودش را دارد.

به همین علت، دانشمندان اكنون یك سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی بوجود آورده اند كه مردم را با استفاده از راه رفتنشان شناسایی می كند.

این سیستم جدید تایید بیومتریك ابداع شده توسط محققان دانشگاه منچستر و دانشگاه مادرید، از مردم می خواهد كه به صورت عادی روی یك پد فشاری كه روی زمین پهن شده است، راه بروند.

همانطور كه آنها این كار را انجام می دهند، الگوی راه رفتن آنها، همچون میزان فشاری كه با هر قدم اعمال می كنند، ثبت می گردد. در این فرآیند پابرهنه بودن یا كفش پوشیدن مهم نیست.

اكنون این داده ها با الگوی راه رفتن فرد مقایسه می گردد تا سیستم تشخیص دهد آیا فردی كه روی پد فشار قرار دارد واقعا كسی است كه ادعا می كند یا خیر.

دكتر “عمر كاستیلا ریس”، استاد دانشگاه منچستر كه این تحقیق را رهبری می كند، اظهار داشت: هر انسان هنگام راه رفتن، حدود ۲۴ عامل مختلف و تنوع حركتی دارد كه منجر به ایجاد یك الگوی رفتاری منحصر به فرد برای هر نفر می گردد. ازاین رو زیر نظر گرفتن این حركات می تواند مانند اثر انگشت یا اسكن شبكیه، بعنوان یك روش تشخیص هویت مورد استفاده قرار گیرد تا فرد را به صورت واضح شناسایی یا تأیید كند.

برای آموزش هوش مصنوعی كه توسط سیستم استفاده می شود، دانشمندان بزرگترین پایگاه داده گام برداری(رد پا) را در تاریخ بوجود آورده اند كه با اسم “SfootBD” شناخته شده و حاوی ۲۰ هزار رد پا از نحوه راه رفتن ۱۲۷ نفر است.

این سیستم تابحال در مكان هایی همچون بازرسی های امنیتی فرودگاه، محل های كار و محیط های خانگی مورد آزمایش قرار گرفته است. در همه موارد، این سامانه توانست بدون اشتباه، هویت افراد را با حدودا ۱۰۰ درصد دقت بررسی كند و افراد واقعی را از افرادی كه تظاهر به شخص دیگری بودن می كنند، تشخیص دهد.

گفته می گردد كه برنامه های كاربردی دیگری برای این فناوری وجود دارد.

دكتر “كاستیلا” می گوید: این تحقیق همینطور برای تشخیص مشكلات سلامتی و تشخیص نشانگرهای اختلال شناختی و بیماری های روانی توسعه می یابد.

وی اضافه كرد: حركات انسان می تواند یك زیست نشانگر جدید از اختلال شناختی باشد كه می تواند به صورت بی سابقه ای با سیستم های جدید هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد.

این تحقیق در مجله IEEE Transactions on Analysis Pattern and Machine Information انتشار یافته است.